370 Weergaven
0 Downloads
Log in
In juli 2018 reisden zeven logopedist-stottertherapeuten vanuit Nederland naar Hiroshima om deel te nemen aan het negende World Congress of Fluency Disorders. Ook Bert Bast, voorzitter van het StotterFonds (vroeger: Nederlandse Federatie Stotteren), was van 13 t/m 16 juli aanwezig bij dit wereldcongres, dat als thema had: ‘One world, many voices’. Het congrescentrum was gesitueerd in het Peace Memorial Park, de plek waar op 6 augustus 1945 de atoombom ontplofte. Rondom het congrescentrum waren we stil, binnen klonken de stemmen van 600 deelnemers uit ruim 30 landen. Elk van hen bezig met stotteren en broddelen: als ervaringsdeskundige, als therapeut of beide!

Het congres werd deze keer georganiseerd door een aantal internationale organisaties van therapeuten: de International Fluency Association (IFA), en de International Cluttering Association (ICA) en organisaties voor mensen die stotteren: International Stuttering Association (ISA) en Japan Stuttering Genyukai Organisation. Deze samenwerking leverde een krachtige uitwisseling van kennis en ervaringen op tussen therapeuten en mensen die stotteren of broddelen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de door de IFA met een award bekroonde film ‘When I stutter’ waarin de beleving van personen die stotteren en therapie op een aangrijpende wijze en met humor weergegeven wordt.

Verbinding was een belangrijk thema van het congres: verbinding tussen therapeuten en ervaringsdeskundigen, verbinding tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk van de therapeut, verbinding binnen de beroepsgroep tussen specialisten en generalisten, verbinding tussen mensen met dezelfde passie uit verschillende werelddelen.

Er werden presentaties gegeven door stotterende mensen uit alle werelddelen over stotteren in hun cultuur en ervaringen met stottertherapie. Soms werd pijnlijk duidelijk

Literatuurlijst

Literatuursuggesties

  1. Yaruss, J & Reeves, Nina. (2017). Early Childhood Stuttering Therapy: A Practical Approach. Stuttering Therapy Recources.
    Vragenlijst Bernstein-Ratner: https://umdsurvey.umd.edu/jfe/form/SV_71K45pi3HZmx2f3
    ECSF: www.escsf.eu, EFS: www.europeanfluencyspecialists.eu
  2. Brisk, D. J., Healey, E. C., & Hux, K. A. (1997). Clinicians’ training and confidence associated with treating school-age children who stutter: A national survey. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 28, 164-176.
  3. Sommers, R. K., & Caruso, A. J. (1995). Inservice training in speechlanguage pathology: Are we meeting the needs for fluency training? American Journal of Speech-Language Pathology, 4(3), 22-28.
  4. Yaruss, J. S., & Quesal, R. W. (2002). Academic and clinical education in fluency disorders: an update. Journal of Fluency Disorders, 27(1), 43-63.
  5. de Sonneville-Koedoot C, Stolk E, Rietveld T, Franken M-C (2015) Direct versus Indirect Treatment for Preschool Children who Stutter: The RESTART Randomized Trial. PLoS ONE 10(7): e0133758. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133758
  6. Bernstein-Ratner, N., & Tetnowski,J.A. (2006). Stuttering treatment in the new millenium: Changes in the traditional parameters of clinical focus. In N.Barnstein-Ratner & J.A. Tetnowski (Eds.), Current issues in stuttering treatment and practice (pp 1-16). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.