De toegenomen hoormogelijkheden geven deze kinderen over het algemeen een betere toegang tot de gesproken taal, waardoor hun spraak- en (gesproken) taalontwikkeling vloeiender verloopt dan die van vorige generaties dove kinderen (Svirsky et al., 2000, Niparco et al., 2010). Daarbij worden echter grote individuele verschillen gezien tussen dove kinderen, waarvan wij de oorzaken nog maar deels begrijpen (Knoors, 2016 in Marshark & Spencer, 2016). Om in de logopedische behandeling goed te kunnen aansluiten bij de mogelijkheden van het dove kind, is naast kennis van wat doofheid inhoudt en welke gevolgen het heeft , een goede diagnostiek van groot belang.
Gevolgen doofheid
Doofheid heeft grote gevolgen voor de taalverwerving en voor de communicatie van het kind met zijn omgeving. Met name het incidentele of terloopse leren van taal wordt gehinderd door de doofheid. Problemen met de kwaliteit van het taalaanbod en/of de beperkte toegang tot de aangeboden taal in de eerste twee levensjaren, zowel in gebarentaal als gesproken taal, leiden bij veel dove