303 Weergaven
1 Downloads
Log in
Vrijwel alle informatie is tegenwoordig online te vinden. De huidige maatschappij verwacht daarom dat iedereen ook goed online kan lezen en schrijven. Door deze verandering moet de onlinegeletterdheid omhoog bij leerlingen. Dat meent promovendus Jeroen Clemens van de UvA. In dit artikel legt hij uit wat het verschil is tussen online teksten en traditionele teksten op papier. En waarom het -traditionele lees- en schrijfonderwijs vandaag de dag niet meer voldoende is.
Informatie delen gebeurde tot een jaar of tien geleden vooral op papier. Vaak was dit een tekst met een plaatje erbij. Tegenwoordig staat het op internet. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat de meeste informatie makkelijk te bereiken is en we makkelijk toegang hebben tot informatie. Het nadeel is dat internet een slecht geordende informatieomgeving is waardoor het moeilijk is om tot de goede informatie te komen.
Ook bestaat er het gevaar dat je de weg kwijtraakt in de oceaan van informatie op internet. Maar wat nog belangrijker is als het gaat om tekst, is dat er op internet geen redactie bestaat die alle teksten beoordeelt op kwaliteit. Dit is wel het geval bij boeken en tijdschriften waardoor je er wat meer op kan vertrouwen dat de informatie kwaliteit heeft. Nu heeft iedereen toegang tot internet en kan daar naar believen alles op kan zetten wat hij maar wil. Neem je daarbij

Literatuurlijst

  1. Afflerbach, P., & Cho, B. Y. (2009). Identifying and describing constructively responsive comprehension strategies in new and traditional forms of reading. In S. E. Israel & G. G. Duffy, Handbook of Research on Reading Comprehension . New York: Routledge.
  2. Brand-Gruwel, S., & Walhout, J. (2009). Informatievaardigheden brandstof bij levenslang leren. Dspace. Learningnetworks.org.
  3. Clemens, J. (2013). Rapportage Kennisnet Pilot Survey Online Tekstbegrip, voorjaar 2013 (pp. 1–13).
  4. Clemens, J. (2014). Online tekstbegrip en online geletterdheid. Het nieuwe lezen, anders bekeken. Levende Talen Magazine, 4 (mei 2014).
  5. Coiro, J. (2011). Predicting Reading Comprehension on the Internet: Contributions of Offline Reading Skills, Online Reading Skills, and Prior Knowledge. Journal of Literacy Research, 43 (4), 352–392. doi:10.1177/1086296X11421979
  6. Kiili, C., Laurinen, L., Marttunen, M., & Leu, D. J. (2012). Working on Understanding During Collaborative Online Reading. Journal of Literacy Research, 44 (4), 448–483. doi:10.1177/1086296X12457166
  7. Leu, D. J., Zawilinski, L., Forzani, E., & Timbrell, N. (2011). Best Practices in Teaching the New Literacies of Online Research and Comprehension. In L. M. Morrow & L. B. Gambrell, Best Practices in Literacy Instructio n (4 ed.). New York: Guilford Press.
  8. OECD. (2011). PISA 2009 Results: Students On Line (Vol. VI, p. 395). OECD Publishing. doi:10.1787/9789264112995-en
    Sanders, E. (2012). Slimmer zoeken op internet. HUB uitgevers.