In dit artikel wordt ingegaan op de diagnostiek en de behandeling van de fonologie bij meertalige kinderen en de toepasbaarheid van Speakaboo daarbij. Aan de hand van een casus worden mogelijkheden aangedragen voor de behandeling van de fonologie, waarbij ook rekening gehouden wordt met de moedertaal van het kind. De casus is deels gebaseerd op het onderzoek van een ‘echt’ kindje, wat betreft het foutenpatroon in het Turks. Verder is de gevalsbeschrijving verzonnen. Wij zijn benieuwd hoe collega’s kijken naar de voorgestelde aanpak van diagnostiek en behandeling.
Metin
Metin is een Turkse jongen van 3;10 jaar. Hij is op verzoek van de behandelend logopedist en de peuterspeelzaal aangemeld bij het audiologisch centrum. Op de peuterspeelzaal praat Metin nog niet of nauwelijks, ook niet met de Turkstalige kinderen in de groep. Het is niet duidelijk of hij de leidsters goed begrijpt. Hij is een beetje eigenwijs en gaat vaak, rustig spelend, zijn eigen gang. Andere Turkse kinderen in de