De afgelopen 25 jaar heeft de CPLOL informatie verzameld over de logopedie-opleidingen in Europa. Hieruit blijkt dat er veel variatie is ten aanzien van opleidingsniveau, vorm en taal. Er bestaat geen eenduidigheid over de minimale eisen waaraan een startend logopedist moet voldoen. Dit betekent dat de kwaliteit van de logopedische zorg die een patiënt geboden wordt, verschilt tussen EU-landen. De Europese Unie (EU) heeft methoden ontwikkeld om opleidingen in het hoger onderwijs te vergelijken in Europa, zoals vastgesteld in de Bologna-verklaring (EHEA, 1999). Hierin zijn aanbevelingen gegeven voor de ontwikkeling van een eenduidige opleidingsstructuur in Europa ten aanzien van de opleidingen tot bachelor-master-doctor. Vervolgens is door het European Higher Education Area het European Qualifications Framework (EQF) for lifelong learning ontwikkeld (EHEA, 2005).
Om in Europa meer eenduidigheid te ontwikkelen waaraan de startend logopedist zou moeten voldoen, is in 2010 het NetQues-project van start gegaan. NetQues is de afkorting van Network for Tuning Standards and Quality of Education Programmes – in Speech and Language