Dit voorbeeld is afkomstig vanuit het logopedische werkveld. Opvallend is echter dat logopedisten met enige regelmaat ervaren dat een kind met een lage score op de Cito Woordenschat een gemiddelde score behaalt op een logopedische woordbegripstest. Maken leerkrachten en ouders zich mogelijk onterecht ongerust over hun kind? En is een verwijzing naar logopedie wel zinvol op basis van een lage score op de Cito Woordenschat?
Deze vragen hebben geleid tot een vergelijkende studie naar de Cito Woordenschat, die halverwege groep 3 afgenomen wordt, en de Peabody Picture Vocabulary Test-III-Nl (Peabody) (Schlichting, 2005).
Woordenschat meten
Kinderen met een grote woordenschat hebben de beste kansen in onze talige maatschappij. Zij communiceren beter en verwerven makkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat (Puper, Visser & De With, 2013). Het belang van een goede woordenschat wordt zowel binnen school als in de logopedische praktijk onderkend. Een groot deel van de basisscholen volgt de woordenschatontwikkeling van hun leerlingen met het leer lingvolgsysteem van Cito (Inspectie