Samenvatting

Huilen is de manier waarop een pasgeboren baby communiceert met zijn of haar omgeving. Met inzicht in redenen waarom pasgeborenen huilen, kunnen ouders hun handelen beter leren af te stemmen op de behoeftes van de baby. Het doel van dit artikel is om (1) inzicht te geven in vijf soorten babygeluiden die wijzen naar vijf verschillende fysieke behoeftes van de pasgeborene en om (2) de relatie te beschrijven tussen Dunstan Babytaal, de uitgangspunten van de Hanenmethode en voeding.

Dunstan Babytaal onderscheidt in de voorfase van het huilen, voordat het luide ‘gefrustreerde’ huilen losbarst, vijf kenmerkende reflexgeluiden met ieder een heel specifieke betekenis. Er is een geluid voor honger hebben, moe zijn, een boertje moeten laten, darmkrampjes hebben of ongemak hebben aan de huid (bijvoorbeeld een vieze luier, te warm, te koud) en/of overprikkeld zijn. Met behulp van Dunstan Babytaal kunnen de uitgangspunten van de Hanenmethodiek al vanaf de geboorte worden gevolgd; in de allereerste communicatie tussen ouder en kind. Bovendien kunnen ouders met Dunstan Babytaal signalen die hun baby afgeeft wanneer hij honger heeft of juist geen behoefte heeft aan voeding leren herkennen. Hiermee kunnen voedingsproblemen voorkomen worden.

Logopedisten kunnen met kennis van Dunstan Babytaal een preventieve rol innemen op het gebied van voeding en interactie en ook kunnen zij betrokken zijn bij de allereerste fase van de communicatieve ontwikkeling.


81 Weergaven
0 Downloads
Log in
Begrijpen wat je baby zegt als eerste stap naar responsief ouderschap Huilen is de manier waarop een pasgeboren baby communiceert met zijn of haar omgeving. Soms huilt een baby om lichamelijke of emotionele spanning te ontladen, maar vaak huilt een baby om een lichamelijke behoefte duidelijk te maken (Dunstan Babytaal Nederland, 2012). Veel huilen kan leiden tot stress bij ouders. Dit komt onder andere omdat het voor ouders soms moeilijk is om in te schatten waarom hun pasgeborene huilt en om te bepalen wat hun pasgeborene nodig heeft (Soltis, 2004; Stroecken en Verdult, 2004). Excessief huilen kan leiden tot het schudden, slaan en het doen verstikken van de pasgeborene door de ouder (Barr, Trent & Cross, 2006; Reijneveld, Van der Wal, Brugman, Sing en VerlooveVanhorick, 2004). Met Dunstan Babytaal kan de vroege ouder-kind interactie geoptimaliseerd worden doordat ouders beter kunnen afstemmen op de behoeftes van hun pasgeboren baby.

Op het eerste gehoor klinken alle huiltjes van een baby hetzelfde. Onderzoek van WaszHöckert et al. (1964) toonde aan dat ouders geen onderscheid kunnen maken tussen het geluid van huilen bij geboorte, honger of pijn. Professionals die veel met baby’s werken (verpleegkundigen, kinderartsen en verloskundigen) identificeerden de geluiden beter, maar dit gold ook slechts voor 50% van de onderzoeksgeluiden. Dunstan Babytaal onderscheidt in de voorfase van het huilen, voordat het luide ‘gefrustreerde’ huilen losbarst, vijf kenmerkende reflexgeluiden met ieder een heel specifieke betekenis (Dunstan -Babytaal Nederland, 2012, Hamelynck, 2015). Met informatie hierover is het goed mogelijk om te bepalen waar de baby behoefte aan heeft. Er is een geluid voor honger hebben, moe zijn, een boertje moeten laten, darmkrampjes hebben of ongemak hebben aan de huid (bijvoorbeeld een vieze luier, te warm, te koud) en/of overprikkeld zijn.

De Babytaalgeluiden zijn ontdekt door Priscilla Dunstan, een Australische moeder met een absoluut gehoor. Zij herkende verschillende geluidspatronen bij haar zoon en ontdekte proefondervindelijk

Literatuurlijst

  1. American Academy of Pediatrics. Childrens oral health, Protecting All Children's Teeth (PACT): A Pediatric Oral Health Training Program. Verkregen op 3 maart 2016 van https://www2.aap.org/oralhealth/ pact/ch8_sect1.cfm.
  2. Barr, R.G., Trent, R.B. & Cross, J. (2006). Age-related incidence curve of hospitalized Shaken Baby Syndrome cases: convergent evidence for crying as a trigger to shaking. Child Abuse & Neglect: The International Journal , 30(1), 7-16.
  3. Baxendale, J. & Hesketh, A. (2003). Comparison of the effectiveness of the Hanen Parent Programmae and traditional clinic therapy. International Journal of Language and Communication Disorders , 38 (4) 397-415.
  4. Black, M.M., Hurley, K.M. (2013). Helping Children Develop Healthy Eating Habits. Encyclopedia on Early Childhood Development . September 2013, 2nd rev. ed.
  5. Blom, R. (2006). Regelmaat en inbakeren . Uitgeverij Christofoor
  6. Blumenthal, I., Lealman, G.T. (1982). Effect of posture on gastro-oesophageal reflux in the newborn. Archives of Disease in Childhood , 57, 555-556
  7. Bolle, C. de (2005) De Hanenoudercursus: Ouders kunnen het beter zelf, Logopedie 18, 81-87.
  8. Bredenoord, A.J., Weusten, B.L.A.M., Timmer, R., Vandevoorde, R.R.A. en Smout, A.J.P.M. (2006). Boeren (ructus). Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde , 24, 150(25).
  9. Crapnell T.L., Rogers C.W., Neil J.J., Inder T.E., Woodward L.J., Pineda R.G. (2013). Factors associated with feeding difficulties in the very preterm infant. Acta Paediatrica , 12, 539-543.
  10. Da Costa, S.P., Van den Engel Hoek, L., Bos, A.F. (2008). Sucking and swallowing in infants and diagnostic tools. Journal of Perinatology (2008) 28, 247–257.
  11. Da Costa, S.P., van den Berg, H. (2009). Bijzondere Zorg voor baby’s . Assen: uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV.
  12. De Schuymer, L., De Groote, I. Beyerse, W., Strianod, T. & Roeyersa, H. (2011). Preverbal skills as mediators for language outcome in preterm and full term children. Early Human Development, 87(4) , 265–272. doi:10.1016/j.earlhumdev.2011.01.029
  13. Dunstan Babytaal Nederland (2012) Cursusboek Opleiding Dunstan Babytaal voor Professionals
  14. Dunstan Babytaal Nederland (2014). Verkregen op 1 februari 2016 van http://www.babytaal.nl/pages/hoewerkt-het/veel-gestelde-vragen.php#question_6
  15. Girolametto, L. & Pearce, P.S. (1996) Interactive focused stimulation for toddlers with expressive vocabulary delays, Journal of Speech and Hearing Research 39, 1274-1283.
  16. Girolametto, L. & Tannock, R. (1993) Consumeroriented evaluation of interactive language intervention, American Journal of Speech-Language Pathology 2, 41-51.
  17. Goberman, A.M. & Robb, M.P. (1999) Acoustic Examination of Preterm and Full-Term Infant Cries: The Long-Time Average Spectrum. Journal of Speech, Language and Hearing Research , 42, 851-861.
  18. Hamelynck, B. (2015) Babytaal, de vijf geluiden van pasgeboren baby’s. Magazine Kinderverpleegkunde , 1.
  19. Hawdon, J.M., Beauregard, N., Slattery, J., Kennedy, G. (2000). Identification of neonates at risk of developing feeding problems in infancy. Developmental Medicine & Child Neurology , volume 42, issue 4 235-239.
  20. Jan, J.E., Owens, J.A., Weiss, M.D., Johnson, K.P., Wasdell, M.B., Freeman, R.D., Ipsiroglu, O.S. (2008). Sleep Hygiene for Children WithNeurodevelopmental Disabilities. Pediatrics , 122, 1343-1350.
  21. kim, P., Mayes, L., Feldman, R., Leckman, J. F., and Swain, J. E. (2013). Early postpartum parental preoccupation and positive parenting thoughts: relationship with parentinfant interaction. InfantMental Health Journal , 34, 104–116. doi: 10.1002/Imhj.21359
  22. Kuhl, P.K. (2004). Early language acquisition: cracking the speech code. Nature reviews neuroscience , 5, 831-843, doi:10.1038/nrn1533
  23. Kuhl, P.K. (2011). Early Language Learning and Literacy: Neuroscience Implications for Education. Mind, Brain, and Education , 5 (3), pages 128–142. doi: 10.1111/j.1751-228X.2011.01121
  24. Laansma, F., Smidt, E., Crajé, C., Van der Schans, C.P. en Luinge, M.R. (in voorbereiding). Parents’ Perception about Their Premature Born Child’s Social Interaction upon Reaching School Age.
  25. LaGasse LL, Neal AR, Lester M. 2005. Assessment of Infant Cry: Acoustic Cry Analysis and Parantal Perception. Mental retardation and developmental disabilities research reviews , 11, 83-93.
  26. Lampe, S. (2014). Zo krijg je een blije baby . vanMama!
  27. Lanting, C.I., Heerdink-Obenhuijsen, N., Schuit-van Raamsdonk, H.L.L., Hofman-van den Hoogen, E.M.M., Leeuwenburg-Grijseels, E.H., Broerse, A., Kamphuis, M., Smeets, A.J.P.G., van Drongelen, K.I. (2013). JGZ richtlijn Voeding en eetgedrag , Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
  28. Leavitt, L.A., Wilberta, L., Donovan, C.N., Sherry, D. (1978). Fathers' and Mothers' Responses to the Faces and Cries of Normal and Premature Infants. Developmental Psychology 14 (5),490-498.
  29. Loonstra, J.H., Mentink, M. & Rem, Ch. (2015). Van baby tot kleuter, de veelzijdige en indrukwekkende ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar. Garant Uitgevers nv.
  30. Manolson, A. (1997). Praten doe je met z’n tweeën ,Amsterdam: Uitgever SWP BV.
  31. Meltzoff, A.N., Kuhl, P.K., Movellan, J., & Sejnowsky,T.J. (2009). Foundations for a New Science of Learning. Science , 325, 284-288.
  32. Michelsson, K., Järvenpää, A.L., Rinne, A. (1983). Sound spectrographic analysis of pain cry in preterm infants. Early Human Development , 8 (2), 141–149.
  33. NCJ Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (2015) Multidisciplinaire richtlijn Borstvoeding , verkregen van https://www.ncj.nl/richtlijnen/jgzrichtlijnenwebsite/ details-richtlijn/?richtlijn=27
  34. Pepper, J. & Weitzman, E. (2011) Praten doe je met z’n tweeën. Een gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten . Amsterdam: Uitgever SWP BV.
  35. Poehlmann, J., Burnson, C., & Weymouth, L. A. (2014). Early parenting, represented family relationships, and externalizing behavior problems in children born preterm. Attachment & Human Development , 16(3), 271-291.
  36. Poore, M.A., Barlow, S.M. (2009). Suck Predicts Neuromotor Integrity and Developmental Outcomes.
  37. Perspectives on Speech Science and Orofacial Disorders . Vol.19, 44-51.
  38. Porter, C.L. & Hsu, H.C. (2003). First-time mothers’ perceptions of efficacy during the transition to motherhood: links to infant temperament. Journal of family psychology , 17(1), 54-64.
  39. Reijneveld, S.A, Van der Wal, M.F., Brugman, E., Sing, R.A., Verloove-Vanhorick, S.P. (2004) Infant crying and abuse. Lancet , 364(9442), 1340-1342.
  40. Reilly, S., Wake, M., Bavin, E.L., Prior, M., Williams, J., Bretherton, L., Eadie, P., Barrett, Y. & Ukoumunne, O.C. (2007). Predictin language at 2 years of age: a prospective community study. Pediatrics , 120 (6), e1441-1449.
  41. Reis, H.T., Collins, A. & Berscheid, E. (2000). The relationship context of human behavior and development. Psychological Bulletin , 126 (6), 844-872, doi: 10.1037//0033-2909.126.6.844
  42. Schulting, J., Dieleman, L., Van der Schans & C.P., Krijnen, W., Luinge, M.R. (in voorbereiding). The association between social interaction and atypical language development at the age of two.
  43. Sleuwen, B. van (2015) Presentatie Omgaan met baby’s, de laatste wetenschappelijke inzichten , namens TNO, Babytaal Trainersdag 22-06-2015.
  44. Soltis, J. (2004) The signal functions of early infant crying. Behavioral and Brain sciences , 27, 443-490.
    Stedman’s Medical Dictionary for the Health Professions and Nursing, Illustrated (2011)
  45. Stroecken, G. en Verdult, R. (2004), Babytherapie: ‘spreken met de baby’. Tijdschrift voor vroedvrouwen . Verkregen van http://www.stroeckenverdult.be/site/ upload/docs/BABYTHERAPIE.pdf
  46. Team Zuigelingunit Máxima Medisch Centrum, Veldhoven (2011). Brochure Sondevoeding in de thuissituatie, Een richtlijn voor ouders. Verkregen op 25 juni 2016 van https://kindergeneeskunde.mmc. nl/content/download/67375/515504/ file/614.206_12_11%20%20~%20WEB%20 Sondevoeding%20in%20de%20thuissituatie,%20 %20een%20richtlijn%20voor%20ouders.pdf.
  47. The Leading Edge; Onderzoek in juni - okt 2006 in Sidney, Australië en Chicago, VS (244 betrokken ouders). Verkregen op 20 januari 2016 van http:// www.dunstanbaby.com/our-research/.
  48. Thoyre, S.M., Shaker, C.S., Pridham, K.F. (2005) The Early Feeding Skills Assessment for Preterm Infants Neonatal Network , May–Jun; 24(3): 7–16.
  49. Tu, M.T., Grunau, R.E., Perie-Thomas, J. Haley, D.W., Weinberg, J., & Whitfield, M.F. (2007). Maternal stress and behavior modulate relationships between neonatal stress, attention, and basal cortisol at 8 months in preterm infants. Developmental Psychobiology, 49 (2), 150-164.
  50. Turgeon (1995)/ O'Brien, H., Lachapelle D., Gagnon P.F., Larocque I., Maheu-Robert L.F. Nutritive and nonnutritive sucking habits: a review. Journal of dentistry for children , 63(5), 321-327.
  51. Visser-Bochane, M.I., Gerrits, E., Van der Schans, C.P., Reijneveld, S.A., Luinge, M.R. (2016). Atypical Speech and Language Development: a consensus study on clinical signs in the Netherlands. International Journal of Language and Communication Disorders ; in druk.
  52. Van den Engel-Hoek, L. (1999). Eet- en drinkproblematiek bij jonge kinderen . Een leidraad voor logopedisten en andere hulpverleners in de gezondheidszorg. Gorcum B.V. Koninklijke
  53. Van den Engel-Hoek, L. (2007). De verwarring ontwarren . Huidige kennis over zuigen, slikken en ademhalen als hulp bij het onderwerp zuigverwarring. Verkregen op 2 maart 2016 van http://www. kinderpraktijkgroningen.nl/userfiles/De%20 verwarring%20ontwarren_%20Lezing%20 Lenie%20van%20den%20Engel-Hoek,%20 logopediste.pdf.
  54. Van den Engel-Hoek, L. (2011). Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen . Assen: uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV.
  55. Wasz-Höckert, O., Partanen, T., Vuorenkoski, V., Valanne, E., Michelsson, K. (1964) Effect of Training on Ability to Identify Preverbal Vocalizations, Developmental Medicine & Child Neurology 6, 393-396
  56. Winberg, J. (1999) Pacifier-partner or peril? Acta Paediatrica , 88, 1177-1179.
  57. Yu, V.Y.H. (1975) Effect of body position on gastric emptying in the neonate, Archives of Disease in Childhood , 50, 500.
  58. Wolthuis-Stigter MI, Luinge MR, Da Costa SP, Krijnen WP, Van der Schans CP, Bos AF (2015). The Association between Sucking Behavior in Preterm Infants and Neurodevelopmental Outcomes at 2 Years of Age. Journal of Pediatrics .