Vaak zal een kind met TOS zijn leven lang moeite houden met taal en communicatie (Clegg, Hollis, Mawhood & Rutter, 2005). Taal en communicatie spelen een grote rol in het dagelijks leven en taalproblemen kunnen grote negatieve gevolgen hebben voor het sociaal, emotioneel en cognitief functioneren van kinderen. Taalproblemen kunnen leiden tot verstoorde interactie tussen ouder en kind, moeite met het vormen en onderhouden van vriendschappen, leerproblemen en een minder succesvolle schoolloopbaan (Van Agt, Verhoeven, Van den Brink & De Koning, 2010; Timler, Olswang & Coggins, 2005; Conti-Ramsden & Botting, 2004; Snowling, Adams, Bishop & Stothard, 2001). Volgens ouders leidt de logopedische begeleiding bij kinderen met taalproblemen niet alleen tot positieve e ecten op de taalvaardigheid, maar vooral ook tot een verbetering van de spelontwikkeling, de socialisatie, het zelfvertrouwen en het gedrag (Thomas-Stonell, Oddson, Roberston, & Rosenbaum, 2009). Het verbeteren van de taalvaardigheid is voor ouders een middel, niet het doel (Law, Roulstone & Lindsay, 2015).
Het beschrijven van de gevolgen van een stoornis voor het uitvoeren