Log in
A. van Boxmeer & E. van Dijck, 2017, Uitgeverij Lemniscaat, 154 pag., €19,95, ISBN 9789047708728
Liesbeth Timmerije

Spelen met prentenboeken; dat is precies wat dit boek beoogt. Een prentenboek als vertrekpunt om te spelen; spelen als motor van de ontwikkeling. Tweeëntwintig prentenboeken worden telkens volgens een vaste indeling onder de aandacht gebracht: een afbeelding van de voorkant van het boek, een samenvatting van de inhoud, een idee, vraag of activiteit om het boek bij de kinderen te introduceren, het voorlezen zelf en vervolgens verschillende activiteiten die verband houden met het verhaal.

De titel is duidelijk, evenals de doelgroep; jonge kinderen. Jonge kinderen die thuis, in de kinderopvang, op de peuterspeelzaal of op de basisschool in aanraking komen met prentenboeken. Voorlezen als avontuur! Het prikkelt de fantasie, stimuleert de spraaktaalontwikkeling en oefent de luistervaardigheid. Fijn dat geadviseerd wordt het boek helemaal voor te lezen, zodat het verhaal niet onderbroken wordt door vragen. De interactie komt daarna tot stand; interactie als motor van de taalontwikkeling.

De activiteiten worden na het voorlezen gedaan, thuis en in de