Log in
P. Remmerswaal & A. de Gouw, 2017, Uitgeverij SWP Amsterdam, 198 pag, €29,-, ISBN 9789088507205
Claudia Blankenstijn

Het werken met ouders in de logopedische therapie is een hot item bij professionals uit het werkveld. Bij deze nieuwe werkvorm, en zeker binnen de logopedie, horen ouders volledig betrokken te worden, zodat de overdracht een betere kans van slagen heeft. Ook weten we vanuit de systeemtherapie dat de ouder steviger in zijn ouderrol gezet kan worden, en het kind in de kinderrol. De therapeut loopt en passant een tijdje mee en ondersteunt het leerproces, maar neemt niet de rol van de ouder over (Boszormenyi-Nagy & Spark, 1984). De overheid speelt binnen de Transitie van de Jeugdzorg overigens ook een belangrijke rol bij het implementeren van de participatie van de ouder: die zou zelf als beste weten wat nodig is, aan hulp, zorg en ondersteuning van het kind. Kortom, de ouder is aan zet binnen de logopedische therapie anno 2018. En heet van de naald: op het 14th International Congress for the Study of Child Language (IASCL) in juli 2017 in Lyon, waren