‘De IQ-score geeft niet de intelligentie weer, maar de toestand van een deel van de intelligentie onder specifieke omstandigheden’. Dit is één van de boodschappen die auteur met dit boek wil overbrengen. Intelligentie is niet hetzelfde als IQ.
Als logopedist krijg je regelmatig uitslagen van intelligentietesten onder ogen. Maar wat zeggen de IQ-scores eigenlijk? Dit boek beschrijft op heldere manier de achtergronden van intelligentietesten en de verschillende theorieën over onderzoek van intelligentie. Ieder hoofdstuk eindigt met een handige opsomming van de belangrijkste lessen die te leren zijn uit dat hoofdstuk.
Voor logopedisten is dit boek een hele goede introductie in de begrippen IQ, intelligentie en de voor- en nadelen van intelligentietesten. Het zet aan het denken: hoeveel waarde moeten we toekennen aan een verschil tussen de performale en verbale schaal, hoe stug moeten we vasthouden aan één IQ-score, schieten we ons doel niet voorbij? Het boek geeft hier geen antwoord op omdat hier simpelweg niet één antwoord