‘Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPadscholen – de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens,’ zo belooft de flaptekst. Wie verwacht een handboek met een opsomming aan tips en adviezen open te slaan, raakt wellicht teleurgesteld. Maar de lezer die geïnteresseerd is in de filosofische en neuropsychologische achtergrond van het menselijke leren, krijgt een brede basiskennis aangereikt. Op een heldere en vermakelijke manier wordt uitgelegd hoe ons brein kennis opdoet en hoe nieuwe wetenschappelijke inzichten gebruikt zouden kunnen worden in het hedendaagse onderwijs. Van de filosofische vraag “wat is kennis?” tot de neurobiologie en -psychologie van het opslaan van informatie in de hersenen, alles komt in vogelvlucht aan bod. De auteurs beschrijven tal van wetenschappelijke experimenten en onderzoeken om de stof te illustreren. Deze experimenten zijn interessant en houden het verhaal luchtig, maar soms is het zoveel dat de
Over de auteur
Nienke Verhoog
Logopedist/linguïst
Gerelateerde berichten