Quick Space; krijg energie voor 10

In het hart van het jaarcongres introduceren we de Quick Space. De naam zegt het al: dit is dé plek voor snelle, inhoudelijke en innovatieve ontmoetingen en (product)presentaties. Je praat mee over de ontwikkelingen van je vak, wisselt van gedachten en krijgt energie voor tien. Na afloop ga je met een tas vol ideeën weer naar huis.

Office-QuickSpace

Verrassende en nieuwe ideeën
De Quick Space is er voor iedereen die verrast wil worden met een nieuw, hip platform die we op een spannende TedX-achtige wijze laten zien. In de Quick Space presenteren collega´s hun ideeën / producten.

Vijf nieuwe ideeën in 20 minuten verteld
In totaal passeren in de Quick Space vijf gevarieerde onderwerpen. In 20 minuten luister en kijk je naar een presentatie, of je doet zelfs mee. Daarna is er nog 10 minuten ruimte voor vraag en antwoord. Vernieuwing, snelheid en interactie zijn bij de Quick Space de toverwoorden. Kun je nog niet kiezen? Geen probleem, dat doe je pas op het congres zelf. Lees je lekker in en stel straks je eigen congresdag samen. Er is voldoende ruimte bij de Quick Space, Workshops en Masterclass.

 

ENGAGE - Ingrid Singer - 11:00
ENGAGE is een gesprekstool die werd ontwikkeld door het lectoraat Logopedie samen met ouders van een kind met TOS en professionals uit zorg en onderwijs. Met deze tool kunnen logopedisten een gesprek voeren over de hulpvraag van ouders voor hun kind en samen met ouders participatiedoelen opstellen en evalueren. 

 

De nieuwe Nederlandse Benoemtest – dr. Lizet van Ewijk - 12:00
Deze nieuwe benoemtest is speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse setting. De test is gebaseerd op meest recente theorieën voor woordvinding. We geven een korte schets van de theoretische achtergrond en het doel van de test. Deze benoemtest is heel geschikt voor logopedisten die werken met volwassenen met afasie.

 

Logisch leren lezen met VAKT-fun – Nanda Klop - 13:30
De Klank-Letter-Koppeling wordt in het onderwijs indirect aangeleerd. Het uitgangspunt in het onderwijs is dat alle leerlingen impliciet leren. Dat is echter niet het geval. Leerlingen met (risico op) lees- en spellingproblemen en leerlingen met dyslexie hebben expliciete directe instructie (EDI) nodig. Zonder deze instructie is de kans groot dat ze langdurig blijven hakken en plakken en dat ze leesweerstand en faalangst ontwikkelen.

 

To Game or not to Game! – Ellen Gerrits - 14:15
Kinderen zijn dol op gamen en groeien op met nieuwe technologie. Vanuit de praktijk werd gevraagd te onderzoeken of gaming kan worden toegepast in taaltherapie bij kinderen met TOS. Juist bij kinderen die langer therapie nodig hebben, is afwisseling in (spel)activiteiten motiverend.

 

Het meten van kwaliteit van de individuele stem; een zaak van de logopedist – Peter Pabon - 15:00
Peter Pabon neemt je kort mee door zijn proefschrift `Het meten van kwaliteit van de individuele stem; een zaak van de logopedist´ en hij legt tegelijk uit waarom Voice Profiler als product in de koelkast moest.