Lees verder

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

De training is recentelijk vernieuwd, passend aan de Richtlijn Logopedie bij taalontwikkelingsstoornissen (oktober 2017).

Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden?

 

Inhoud

Deze training is gericht op het verbreden en verdiepen van de kennis rondom de logopedische diagnositek van meertalige kinderen en staat in het teken van het bespreken van casuïstiek, welke zowel door de deelnemers als door de ervaren trainster kan worden ingebracht.

De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • Stappen binnen de diagnostiek bij meertalige kinderen
  • Anamnese meertaligheid
  • Het gebuik van de CELF-4-NL en de CELF-5-NL bij meertalige kinderen
  • Dynamisch testen
  • Behandelindicatie
  • Veel casuïstiek

Voorbereiding: Alle deelnemers lezen vooraf ca. 100 pagina’s literatuur en bereiden een casus voor die zij meenemen naar de trainingsdag.

Meer informatie