Lees verder
Via onze regelmatige updates houden we jullie op de hoogte van het laatste nieuws rondom het coronavirus, in de nieuwsbrief delen we de belangrijkste updates en ontwikkelingen van de afgelopen week.

Geldigheidsduur ‘coronatarieven’
Er heerst momenteel veel onduidelijkheid over de geldigheidsduur van de ‘coronatarieven’. De tarieven die vallen onder de uitzonderingsmaatregel naar aanleiding van de coronapandemie gelden voor alle zorgverzekeraars (met terugwerkende kracht) van 1 maart 2020 tot 1 juli 2020. De zorgverzekeraars besluiten één dezer dagen of zij de maatregelen verlengen.
Omdat het addendum van Caresq een looptijd had van 1 maart 2020 tot 1 juni 2020 heeft zij de logopediepraktijken een verlenging toegestuurd.

Brief n.a.v. onduidelijkheid inhaalzorg
Samen met een aantal andere beroepsorganisaties uit de zorg heeft de NVLF een brief gestuurd naar ZN. Aanleiding voor de gezamenlijke brief is de onduidelijk over de inhaalzorg zoals beschreven in de regelgeving continuïteitsbijdrage. De uitwerking van de inhaalzorg lijkt zijn doel voorbij te schieten en ook niet te passen bij de beleidsregel van de NZa.
Lees de brief hier.

NZa ontwikkelt informatiekaart over communicatie met patiënten
Om zorgaanbieders te ondersteunen bij het formuleren van heldere en passende communicatie naar patiënten ontwikkelde de NZa in samenwerking met Patiëntenfederatie Nederland, het Ministerie van VWS en het RIVM een informatiekaart. De informatiekaart is opgebouwd uit drie bouwstenen voor het opzetten van communicatie met patiënten over de zorg na de corona-uitbraak.

Het is belangrijk om duidelijk aan te geven wat de patiënt van jou als zorgaanbieder kan verwachten en wat jij als zorgaanbieder van je patiënt verwacht. Vervolgens kunnen zorgaanbieders communiceren over de mogelijkheden voor de patiënt in verschillende situaties, zoals iemand van wie zorg is uitgesteld en iemand die een klacht heeft en die klacht nog niet gemeld heeft. Tot slot vragen we zorgaanbieders rekening te houden met een aantal aandachtspunten in de communicatie, zoals het scheppen van reële verwachtingen. Er kan sprake zijn van digitale zorg of van een langere wachttijd.

Lees ook het nieuwsbericht van de NZa.

Houd onze updates in de gaten voor het laatste coronanieuws.