Lees verder

In december van het afgelopen jaar vroegen wij d.m.v. een poll welke middelen jullie gebruiken om veilig informatie uit te wisselen met patiënten.

Respons

In totaal reageerden 50 leden op de poll. We zien dat deze logopedisten gebruik maken van meerdere middelen.

  • 64% maakt gebruik van gebruik van Zorgmail,
  • 46% geeft aan deze informatie per post te versturen,
  • 26% maakt gebruik van Zivver Veilig Mailen.
  • 10% maakt gebruik van een patiëntenportaal.

Ervaringen vanuit de praktijk

‘Zorgmail werkt prettig. Sinds kort gebruiken we de vereiste tweetrapsverificatie met sms-code’. Dit betekent dat een mail extra beveiligd wordt verstuurd en alleen met een sms-code ontvangen op de telefoon van de ontvanger van de mail geopend worden. Hiermee wordt voldaan aan de AVG-wetgeving. ‘Leerkrachten zijn niet altijd bereid om hun privé 06 nummer door te geven. In dat geval kan ik de mail niet extra beveiligd versturen’.

‘Ik ben tevreden over het online e-mailen met ZIVVER’. Deze reactie lezen we meerdere keren in de poll. Wel is er een praktijkhouder die het volgende aangeeft. ‘Nadeel vind ik de technische benadering van de  leverancier niet gebruiksvriendelijk. Er zijn regelmatig aanpassingen en verbeteringen die positief zijn. Deze veranderingen worden echter op een voor mij te technische manier gecommuniceerd’. De NVLF heeft deze reactie onder de aandacht gebracht van ZIVVER. Als hier een reactie  op komt, zullen we dit laten weten.

Wat valt ons als NVLF op?

De post. Veel communicatie met de patiënt vindt plaats via de post. Een verslag van een patiënt of cliënt mag per post verstuurd worden; daaraan stelt de AVG geen extra eisen. Maar omdat het doorgaans om bijzondere persoonsgegevens gaat, adviseren we je de volgende punten in een procedure op te nemen:

  • Verstuur de post aangetekend;\
  • Plak de envelop goed (controleerbaar) dicht met ‘vertrouwelijk’ erop.

Bovenstaande is niet verplicht.

Het patiëntenportaal. We hadden als NVLF verwacht dat er meer gebruik gemaakt zou worden van het patiëntenportaal. Uit een inventarisatie langs de leveranciers blijkt dit bij verschillende EPD’s mogelijk te zijn. Met een patiëntenportaal kan de patiënten over het algemeen de volgende zaken online zelf kan regelen:

  • Patiënt kan zich inschrijven bij de praktijk
  • Patiënt kan afspraken inzien en/of plannen
  • Patiënt kan online vragenlijsten invullen
  • Patiënt kan een bericht van de logopedist ontvangen in een beveiligde omgeving
  • Al dan niet op verzoek van op verzoek patiënt online inzage in dossier
  • Soms koppeling mogelijk met website praktijk
  • Soms koppeling mogelijk met beeldbelapplicatie
  • Soms is het patiëntenportaal ook beschikbaar via een app.

Als NVLF realiseren we ons dat een patiëntenportaal extra kosten met zich meebrengt voor de logopedist. Voor meer informatie overeen patiëntenportaal verwijzen ze je naar je EPD-leverancier.

Vraag

In de poll werd ook een vraag gesteld.

‘Ik hoor wel eens de term PGO. Wat is het verschil tussen een patiëntenportaal en een PGO (Persoonlijke gezondheidsomgeving)? 

Het belangrijkste verschil tussen een patiëntenportaal en PGO zit hem in het feit dat de zorgverlener het patiëntenportaal kiest en patiënten zelf het PGO kiezen.

Een patiëntenportaal is een beveiligde online omgeving waarin een patiënt inzage heeft in een deel van de eigen medische gegevens die in het EPD van een logopedist staan. Daarnaast is het portaal de plek waar een logopedist, andere digitale zorgdiensten aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan online afspraken maken.  De logopedist kiest het portaal en is hiervoor verantwoordelijk.

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt een patiënt toegang tot medische gegevens van verschillende zorgverleners. Een PGO biedt dus online en beveiligd inzage in gegevens uit meerdere informatiesystemen en kan gegevens uit die systemen ophalen: van het ziekenhuis, de huisarts, apotheek en andere zorgverleners. Patiënten kunnen zelf gegevens toevoegen aan het PGO en bepalen aan wie ze welke gegevens verstrekken.

Patiënten maken zelf de keuze welk PGO aansluit bij de eigen behoefte. Om de gegevens veilig en vertrouwd uit te kunnen wisselen tussen een PGO en de systemen van de zorgverleners worden eisen gesteld door MedMij. PGO’s die aan de eisen voldoen krijgen het MedMij-label. Lees  meer over PGO’s op de website van de Patiëntenfederatie Nederland.

Uit een inventarisatie onder de leveranciers blijkt dat de ontwikkeling dat patiënten informatie bij een logopedist kunnen ophalen via een PGO nog in de beginfase is. Voor meer informatie over een PGO zie dit filmpje.