Lees verder
Onder andere tijdens de schrap- en verbetersessies die de NVLF in 2018 organiseerde lieten leden weten behoefte hebben aan een plek waar zij documenten en informatie met elkaar kunnen delen. Daarom is de NVLF vorig jaar van start gegaan met het ontwikkelen van een kennisplatform en community logopedie.

Het platform bestaat uit een nieuwe website voor cliënt, vereniging en de leden. Bekende content in een nieuwe vormgeving en meer gebruiksvriendelijke structuur. Met de community krijgen groepen logopedisten een plek waar zij onlinedocumenten, kennis en informatie met elkaar kunnen uitwisselen en de kwaliteit van het vakgebied kunnen verbeteren. Tijdens de KKB Kennisdag op 8 februari, kregen de aanwezigen al voorproefje.

Community logopedie
De community wordt een afgeschermde online omgeving van, voor en door logopedisten. Degenen die deel willen uitmaken van de community moeten lid zijn van de NVLF. Groepen in de community kunnen bestaan uit kwaliteitskringen, raden, commissies, maar ook het NVLF-bestuur en het -bureau worden onderdeel van de community. De groepen zijn gesloten, van tevoren is bepaald wie tot de groep behoort. Voor elke groep wordt een community manager aangesteld, iemand die verantwoordelijk is voor het onderhouden van de groep. De community manager onderhoudt de community, activeert de groep en monitort de ingezonden berichten, informatie en documenten. Alle individuele leden van de community kunnen ook onderling contact leggen én in open groepen met geïnteresseerden zelf ingebrachte vragen en stellingen bespreken.

Pilot
Het opzetten van een community gaat in fases. We starten 28 februari met een kleine testgroep van drie kwaliteitskringen, twee statutaire commissies (SEB en Vakinhoud), de studentenraad en het NVLF-bureau. De pilot duurt in ieder geval twee maanden en wordt elke maand geëvalueerd. Pas als de pilot geslaagd is gaan we meer groepen toevoegen. Het streven is om rond de volgende KKB Kennisdag in 2021 zo’n 65 groepen (1.000 leden) op de community te hebben.