Lees verder

Afgelopen donderdag, 23 september, vond het derde Online Spreekuur plaats. Het onderwerp, gekozen door leden, was dit keer Online (marketing)communicatie van eigen praktijk. We delen met jullie een paar inzichten die uit dit inspirerende gesprek zijn gekomen.

Vier van de acht leden die zich hadden aangemeld, troffen twee NVLF-communicatieadviseurs en een bestuurslid. Het spreekuur werd opnieuw door alle deelnemers als positief en nuttig ervaren. Er werden ervaringen en tips uitgewisseld door zowel de leden als de medewerkers van de NVLF. Conclusie: Maak tijd voor profilering van je praktijk, het kan veel opleveren!

De aanwezige leden zijn allen zelfstandige logopedisten. Drie van hen werken in het onderwijs en één geeft stemtherapie aan volwassenen. Zij zijn allemaal op hun eigen manier bezig met het profileren van hun praktijk en vroegen zich af: ben ik wel goed bezig? Wat moet ik doen en wat moet ik laten? Wij gaven als antwoord dat het vooral belangrijk is om te weten wie jij bent als logopedist. Niet alleen wat je doet en hoe je het doet, maar ook waarom je het doet?

Wat is jouw drijfveer? Zo kun jij je onderscheiden van de rest.

Verder is goed om te weten wie je doelgroep is en waar zij online informatie zoeken en welke sociale media zij gebruiken. Als je die puzzel goed legt zit je altijd goed. En kun je weloverwogen beslissingen nemen over de vormgeving van je website of de ‘tone of voice’ van je content. Waar je online zichtbaar moet zijn of het beste kan adverteren.

Online zichtbaarheid

We concludeerden dat het maken van een goede website belangrijk is en dat het geen kwaad kan dit uit te besteden aan iemand kennis en ervaring. Een handige tip is ook om Google ´mijn bedrijf´ te maken voor je praktijk. Op deze pagina laat je zien wie je bent, je geeft een korte omschrijving van wat je doet, wat je openingstijden zijn, je contactgegevens en meer. Hierdoor val je meer op: deze pagina wordt namelijk vaker getoond bij zoekresultaten, en dan sta je met je bedrijf in de rechterkolom! En je bent beter vindbaar in Google maps.

Social media

We hebben gesproken over de mogelijke content voor sociale mediaberichten. Er zijn voorbeelden uitgewisseld zoals: uitleg over behandelingen, kijkje achter de schermen maar ook een grapje op zijn tijd doet het goed. We konden concluderen dat de aanwezigen al heel goed bezig waren.
We introduceerden Hootsuite, een social media management tool waarmee je social media platformen kan beheren, monitoren en analyseren.

Offline netwerken

Een aantal deelnemers vertelden dat zij ook één-op-één contact met hun doelgroep hebben gezocht. Een persoonlijke introductie bijvoorbeeld bij een onderwijsinstelling en kinderdagverblijf. Een van de logopedisten bezocht de KNO artsen op bij haar ziekenhuis in de buurt. Daar kwamen uiteindelijk veel doorverwijzingen uit voort.

Online netwerken

Tot slot, een groot netwerk is heel handig voor het profileren van je praktijk. Een goede tip gaf ons bestuurslid om aan ‘digitaal handen schudden’ te doen. Door bijvoorbeeld via Twitter interessante personen te volgen en hun berichten te linken en of te delen, bestaat de kans dat zij jou ook gaan volgen. Als het contact is gelegd kun je een beroep doen voor hulp, ondersteuning of advies.

21 oktober is het volgende Online Spreekuur over Logopedie in het Onderwijs.

Wil je deelnemen aan dit online spreekuur? Meld je aan via communicatie@nvlf.nl o.v.v. NVLF Spreekuur Logopedie in het Onderwijs. De eerste 30 aanmeldingen krijgen op de dag zelf een Zoomlink toegestuurd.