De behoefte aan logopedisten neemt toe, onder meer om taal- en ontwikkelingsproblemen vroegtijdig op te sporen en bij te dragen aan een hogere kwaliteit van leven van zieken en ouderen. Uit onderzoek onder de leden blijkt echter dat er nu al een tekort aan logopedisten is. Er staan steeds meer cliënten op wachtlijsten en de wachttijden voor een eerste behandeling nemen verder toe. Tegelijkertijd neemt het aantal aanmeldingen voor de hbo-opleiding logopedie af. Minder afgestudeerde logopedisten betekent groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Daar wil de NVLF samen met het LOOL iets aan doen.
Keuzemoment
De doelgroep van de campagne is de middelbare scholier, 16- tot 18-jarige meiden en jongens, die op het punt staan een keuze te maken voor een vervolgstudie. Deze groep jongeren wordt heel precies benaderd via hun favoriete kanalen op sociale media, waar zij dagelijks gebruik van maken. Hiervoor is een gespecialiseerd bureau in de arm genomen. Zij monitoren het bereik en passen voortdurend