Lees verder
Help mee om het vak te promoten en het tekort aan logopedische zorg tegen te gaan. Dat kan door mee te werken aan een promotiecampagne van de NVLF die nog dit najaar start om middelbare scholieren te interesseren in logopedie. We zijn op zoek naar bepaalde cliënten en hun logopedisten. Lees hieronder hoe je kunt bijdragen.
Redactie

De behoefte aan logopedisten neemt toe, onder meer om taal- en ontwikkelingsproblemen vroegtijdig op te sporen en bij te dragen aan een hogere kwaliteit van leven van zieken en ouderen. Uit onderzoek onder de leden blijkt echter dat er nu al een tekort aan logopedisten is. Er staan steeds meer cliënten op wachtlijsten en de wachttijden voor een eerste behandeling nemen verder toe.

Tegelijkertijd neemt het aantal aanmeldingen voor de hbo-opleiding logopedie af. Minder afgestudeerde logopedisten betekent groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Daar wil de NVLF iets aan doen. Samen met het Landelijk Overleg Opleidingen Logopedie wordt op dit moment een campagne ontwikkeld. De doelgroep van de campagne zijn middelbare scholieren, 16- tot 18-jarige meiden en jongens, die op het punt staan een keuze te maken voor een vervolgstudie. En hun ouders die over hun schouders meekijken en (mee)beslissen. We willen hen laten zien hoe interessant en breed het vak van logopedie is. We gaan de jongeren bereiken via de sociale media waar zij dagelijks gebruik van maken. Hiervoor is een gespecialiseerd bureau in de arm genomen.

Het thema van de campagne is ‘Wat wil jij later worden?’ en geeft op treffende wijze een kijkje in de logopediepraktijk.
Voor de campagne zijn we op zoek naar een kind met stotterproblematiek en een afasiecliënt, samen met de logopedisten die hen behandelen. Daarnaast zoeken we logopedisten uit het onderwijs, de eerste- en tweedelijnszorg die willen meewerken aan een testimonial.
Ben jij geïnteresseerd of ken je iemand die geknipt zou zijn voor een bijdrage aan deze onlinecampagne? Laat het ons weten via communicatie@nvlf.nl.