Log in
De HEMA foundation heeft met hun jaarlijkse accelerator het doel oplossingen te vinden voor maatschappelijke vraagstukken. De eerste drie jaar staan in het teken van taalachterstand bij kinderen van -1 tot 4 jaar in 2025. Aan opkomende en ondernemende designers de uitdaging om een concept te bedenken. Wij spraken Olga van Lingen, een van de deelnemers.
Redactie

Olga heeft vier jaar ervaring met design en vond het een uitdaging om op deze intensieve manier veel te leren over impactvolle conceptontwikkeling. Kennis over het probleem had zij voor dit project niet.

Hoe ziet het traject eruit?
‘Er zijn zeven teams die meedoen aan dit coaching en trainingstraject. Het project duurt negen maanden, ik werk er wekelijks een dag aan. In totaal zijn er 14 workshops, we hebben er inmiddels vier gehad. Deze begeleiden ons in hoe we van ‘visie’ naar ‘exploitatie’ gaan.’

‘We zitten nu in de toekomstvisie fase waar we zo veel mogelijk kennis ophalen over taalvaardigheid bij kinderen. Dat doen we onder andere door middel van interviews met experts, zoals Elma Blom en Frank Wijnen. Zo maken we het onderwerp ‘eigen’. Inmiddels hebben we 250 ‘factoren’ verzameld. Factoren zijn bouwstenen die het fundament van de toekomstvisie maken. We clusteren de factoren die bij elkaar horen, diepen het uit en bakenen het af. Zo