Lees verder
In de laatste versie van de cao voor het primair onderwijs is een nieuwe voorbeeldbeschrijving voor de logopedist opgenomen. Deze beschrijving is gewaardeerd op schaal 9.

Ondanks het voorbeeld van een beschrijving op 3 niveaus, die de NVLF met een werkgroep van logopedisten uit het onderwijs hebben opgesteld en deze met cao partijen hebben gedeeld, is er uiteindelijk geen beschrijving op meerdere niveaus is gekomen. Toch is dit goed nieuws voor de 25% van de logopedisten in het onderwijs, die in schaal 8 vallen.

Mogelijkheden
Omdat er niet langer sprake is van een normbeschrijving in de cao, maar slechts van een voorbeeldbeschrijving, bieden de gesprekken over de herziening van het functiehuis (zie ook dit bericht) mogelijkheden om binnen de school het gesprek aan te gaan over de actualisering van de huidige functiebeschrijving, het aanvullen van de voorbeeldbeschrijving en het opstellen van een nieuwe functiebeschrijving die recht doet aan de aard en de inhoud van de werkzaamheden. Deze nieuwe beschrijving moet dan opnieuw gewaardeerd worden, wat tot een hogere inschaling kan leiden. Goed om te weten is dat scholen voor het speciaal onderwijs extra loonruimte hebben gekregen voor een hogere inschaling voor de functie logopedist.

Het gesprek aan gaan
Deze week ontvangen alle logopedisten uit het primair onderwijs de functiebeschrijving logopedist op 3 niveaus. De versie van de NVLF is door een extern bureau aangepast aan de gebruikelijke functiewaarderingsterminologie in het onderwijs. Wij raden onze leden aan om aan de hand van dit voorbeeld binnen de school het gesprek aan te gaan over een beschrijving van de huidige werkzaamheden en over wat er gemist wordt in de nieuwe voorbeeldbeschrijving uit de cao. Scholen kunnen zich niet verschuilen achter het argument dat er onvoldoende  ruimte is om de logopedisten meer te gaan betalen.

Meer informatie over de gemaakte afspraken vind je hier (zie met name punt 2b).