Lees verder

Nog altijd hebben veel logopedie-praktijken in de eerste lijn te maken met wachtlijsten. Omdat er recent opnieuw berichten binnenkwamen dat de zorgverzekeraars niet op de hoogte zijn van de wachtlijsten, brengen wij graag nogmaals onder de aandacht wat je als praktijk zelf kunt doen.

Wanneer dit wordt aangekaart bij de zorgverzekeraarsĀ  geven zij aan geen signalen van patiĆ«nten te hebben ontvangen over onvoldoende logopedische zorg. Ook kregen zij de afgelopen jaren geen verzoek voor zorgbemiddeling.

Wat kan de NVLF doen?
Het is de NVLF niet toegestaan dit gemeenschappelijk op te pakken. De NVLF mag het tekort wel in de contacten met zorgverzekeraars en politiek naar voren brengen en doet dat ook. Met als belangrijke boodschap: patiƫnten moeten langer wachten op zorg dan wenselijk is.

Wat kunnen logopedisten zelf doen?
Logopedisten kunnen patiƫnten vragen de wachtlijstproblematiek onder de aandacht van de verzekeraar te brengen, dat is wel toegestaan. Patiƫnten kunnen dat doen door het eenvoudigweg te melden of door een verzoek om zorgbemiddeling neer te leggen. Het laatste kan wel betekenen dat de patiƫnt straks door een andere logopedist wordt geholpen.

Op verzoek van een aantal leden heeft de NVLF een voorbeeldtekst gemaakt die zij kunnen gebruiken. Het gaat om een tekst die je aan patiĆ«nten kunt sturen, mailen of meegeven (in 2 versies: Ć©Ć©n voor een solopraktijk, Ć©Ć©n voor een meervoudige praktijk) met daarbij gevoegdĀ  een voorbeeldtekst die patiĆ«nten kunnen gebruiken om aan hun zorgverzekeraar te mailen. Download de verschillende teksten hieronder.

Voorbeeldbrief versie 1: solo-praktijk
Voorbeeldbrief versie 2: meervoudige praktijk
Voorbeeldtekst die patiƫnten naar zorgverzekeraar kunnen sturen