Gefeliciteerd collega, dat waren de eerste woorden van mijn docent tijdens de beoordeling van het criterium gericht interview, het afsluitende onderdeel van de opleiding logopedie bij de Hogeschool Rotterdam. Ik was blij, maar het besef kwam pas anderhalf week later. Toen kwam de mail van de examencommissie mijn mailbox binnen. De examencommissie had vastgesteld dat ik mijn bachelor logopedie met goed gevolg had afgerond.
In gedachten passeren de afgelopen drie jaar. Door een vrijstelling heb ik de opleiding versneld kunnen afronden. Ik zie me nog zitten bij het toelatingsgesprek en met de wijsheid van nu, besef ik me hoe weinig ik toen van het werkveld van de logopedist wist. Ik herinner me hoe verbaasd ik was toen ik in de eerste week de vakken gehoor en anatomie kreeg. In dat eerste jaar werd ik nog een paar keer verrast. Dat de logopedist ook hulp kon bieden bij eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen, afwijkende mondgewoonten en dysfagie, waren mij toen