‘Kwalitatief goede logopedische zorg leveren, die doelmatig is en transparant, dat is de missie van de NVLF’, zegt Van der Vloed. Maar wat is kwaliteit? ‘Het is een containerbegrip. Waar hebben we het precies over? Dat is een interessante vraag.’ Zorg verlenen die inhoudelijk goed is, die vraaggericht is en aansluit bij de behoeften van de patiënt, die doelmatig is – het zijn allemaal aspecten van kwaliteit. ‘We proberen het begrip kwaliteit in te vullen en inzichtelijk te maken. Hoe kunnen de leden bijdragen aan kwaliteit en hoe kan de vereniging de leden daarbij helpen?’ In 2017 wil de NVLF het bestaande kwaliteitsbeleid verstevigen. ‘Wat er is, willen we goed neerzetten, zodat we een stevig fundament hebben voor de toekomst’, aldus Van der Vloed. Het fundament van het kwaliteitsbeleid bestaat uit de kwaliteitstoets, het kwaliteitsregister paramedici, diverse richtlijnen, het beroepsprofi el en de beroepscode. ‘Dat is de basis en dat is best veel’, vindt Van der Vloed. ‘Het loopt uiteen van
Pas op de plaats maken
‘Iedereen ziet het belang van kwaliteitsbeleid, maar er moet wel een balans zijn tussen de investeringen in tijd en geld enerzijds en de inkomsten en tarieven anderzijds’, zegt Judith van der Vloed. ‘De laatste jaren knelt dat bij veel logopedisten.’ Om die reden heeft het NVLF-bestuur besloten om in 2017 pas op de plaats te maken. Bestuurslid Bauke Leijenaar zegt: ‘Onze leden hebben soms het gevoel dat ze overvoerd worden. Ze hebben het idee dat de ene maatregel nog maar net is ingevoerd en dat de volgende er al weer aan komt. Er is de laatste jaren veel op logopedisten af gekomen.’ Daarom wil het bestuur dit jaar geen nieuwe kwaliteitsinstrumenten invoeren, maar het bestaande kwaliteitsbeleid verstevigen. ‘Daardoor krijgt iedereen de tijd om de instrumenten en richtlijnen die er al zijn te implementeren’, aldus Leijenaar. ‘Neem de richtlijn Dossiervorming. Het zou mooi zijn als de deelname aan de vrijwillige audit stijgt naar 50 of 60 procent.’
Ook bekijkt de NVLF dit jaar of het mogelijk is om bepaalde administratieve lasten te verlichten. ‘Denk bijvoorbeeld aan softwaresystemen die beter op elkaar aansluiten en die het werk gemakkelijker kunnen maken’, zegt Van der Vloed. De NVLF heeft regelmatig overleg met softwareleveranciers over de knelpunten en wensen op dat gebied. Leijenaar voegt eraan toe: ‘Bij nieuwe voorstellen, die overigens ook vaak van logopedisten zelf afkomstig zijn, zullen we kritisch beoordelen of die wel op korte termijn geïmplementeerd moeten worden. Misschien is het beter om eerst een pilot uit te voeren.’
‘Het blijft een spanningsveld’, vindt Van der Vloed. ‘Kwaliteitsbeleid is noodzakelijk, maar het moet behapbaar zijn.’