Log in
Het preventief inzetten van logopedische expertise komt veel kinderen ten goede en kan dure (onderwijs)kosten voorkomen. Toch wordt er flink bezuinigd op logopedie in het onderwijs. Dat moet anders, vindt logopedist Hanneke van der Wal. Ze ging erover in gesprek met NVLF beleidsadviseur Gertjan Sinke.
Annemarie van Dijk

Ze kan urenlang enthousiast over haar vak praten. Over hoe ze vol passie haar brede expertise inzet om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en schoolteams met een hulpvraag. Hanneke van der Wal: ‘De schoollogopedist is een uitstervend ras. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs waar geen logopedist meer in dienst is. Zonde, want logopedische expertise is hard nodig en voegt veel toe aan het totale onderwijsproces. (Vroegtijdige) logopedische expertise kan duurdere onderwijsplekken soms voorkomen.’

Hanneke werkt bij De Vonder, een school voor speciaal basisonderwijs. De school deelt haar expertise in een samenwerkingsverband. Hanneke is daarin beschikbaar voor uiteenlopende hulpvragen. ‘Het is een uitdaging om mee te denken over een passende oplossing. Ik pas bijvoorbeeld bestaande aanpakken aan of maak anderen in zorg of onderwijs vaardig om met een communicatiebril op naar gedrags- of andere problemen te kijken. Dat maakt mijn werk super gevarieerd. En het werkt ook echt!’

Teaching on the