In alle revalidatiecentra in Nederland zijn er knowledge brokers (KB), die als taak hebben deze kennis over te dragen naar de praktijk. Zo worden de aanbevelingen uit de Richtlijnen spastische cerebrale parese bij kinderen (Federatie medisch specialisten, 2015), gestructureerd en in overleg met het team in het revalidatiecentrum geprioriteerd en geĂŻmplementeerd. Cerebrale Parese (CP) is een parapluterm en de diagnose kent veel verschillende neurologische oorzaken waardoor de uitingsvormen en de problemen die kinderen in hun dagelijks functioneren ondervinden zeer verschillend zijn. Om deze reden zijn er classificatiesystemen ontwikkeld om het kind eenduidig op vaardigheidsniveau te kunnen classificeren. Op activiteiten en participatieniveau van het ICFmodel wordt gekeken naar wat een kind kan op het gebied van grove motoriek, handmotoriek, communicatie, eten & drinken en spraak. Voor elk domein is er een classificatiesysteem waarbij er met 5 niveaus (met uitzondering van de spraak, daar worden 4 niveaus gehanteerd) wordt aangegeven of het kind alles zelfstandig kan (niveau I) tot niveau V waarbij het kind
Over de auteur
Joke Geytenbeek
Logopedist/logopediewetenschapper Revalidatiegeneeskunde VUmc
Gerelateerde berichten
Scherp stellen op dyslexie
Op 14 april 2023 organiseerde Stichting Dyslexie Nederland het congres Scherp stellen op dyslexie. Het congres…
Janneke de Waal-Bogers
Het Nederlands Articulatie Onderzoek (NAO)
In deze rubriek wordt eens per twee maanden nieuw logopedisch materiaal besproken. Verschillende logopedisten geven hun…
Esther van Niel
Identificeren van risicokinderen met het Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS)
Met de invoering van passend onderwijs op 1 augustus 2014 is de landelijke indicatiestelling voor speciaal…