Log in
Bij sommige kinderen en volwassen is spraak niet (meer) mogelijk vanwege ernstige stoornissen of beperkingen. Hoe kun je als logopedist hen ondersteunen bij hun wens tóch te willen com municeren? Zes logopedisten die binnen diverse werkvelden gespecialiseerd zijn in Ondersteunde Communicatie (OC), vertellen over hun bijdrage.
Erica Renckens

Willemijn Wetzels:

Logopedist Willemijn Wetzels werkt sinds oktober 2016 voor AssistiveWare, ontwikkelaar van OCsoftware voor Appleproducten (iOS en macOS). Het bekendste product van deze leverancier is Proloquo2Go, een communicatieapp met symbolen die de taalontwikkeling stimuleert en communicatievaardigheden vergroot. Wetzels hielp mee met het samenstellen van het kernvocabulaire voor de onlangs verschenen Nederlandse versie van deze app. ‘Normaal bevat een kernvocabulaire vooral veel zelfstandige naamwoorden, terwijl we die laagfrequent gebruiken. Daarmee kan iemand wel zijn directe behoefte uiten, maar echte communicatie is niet mogelijk’, vertelt ze. ‘Ons vocabulaire bevat daarom juist veel kernwoorden, zoals werkwoorden, voornaamwoorden en voorzetsels.’

Volgens Wetzels ligt Nederland op het gebied van het implementeren van OC zo’n vijf jaar achter op de VS en Australië. ‘Wij leren nog dat we per plaatje een betekenis moeten leren. Bij gezonde kinderen wachten we geduldig een jaar op het eerste woordje, terwijl we bij OC op basis van gesproken input direct reactie in plaatjes