Terugblik
‘Om te beginnen ben ik heel blij dat de NVLF en de universiteit de leerstoel hebben gecontinueerd. Dit betekent dat er nog meer kansen zijn voor versterking van de logopedie. Als ik terugblik dan zie ik als belangrijke eerste mijlpaal de leerstoel zelf: erkenning van de logopedist als wetenschapper en van de academische visie op ons vak. Daarmee bedoel ik dat het belangrijk is dat we als logopedist-onderzoeker zelf kunnen bepalen welke vragen we willen beantwoorden en welke nieuwe kennis dus nodig is. Zonder logopedist-onderzoekers wordt er namelijk weinig onderzoek gedaan naar innovatie en onderbouwing van onze diagnostiek en behandeling. Taalwetenschappers of KNO-artsen hebben nu eenmaal andere onderzoeksvragen. De leerstoel heeft een grote impuls gegeven aan het onderzoek dat relevant is voor de logopedische praktijk. Er zijn nu elf promovendi, waaronder acht logopedisten die onderzoek uitvoeren bij de leerstoel. Het promotie-onderzoek is fundamenteel en praktijkgericht. Door de combinatie met het lectoraat logopedie (Gerrits is lector bij HU,