Log in
‘Heel zwart wit gesteld zie je een tweedeling. Aan de ene kant de logopedisten die de kwaliteitstoets omarmen, aan de andere kant degenen die zich belemmerd voelen’, zegt Emile Verhage, die onderzoek deed naar de invloed van de kwaliteitstoets op de professionele identiteit.
Wilma van Hoeflaken

Er is een groep logopedisten die hun gedrag aanpast aan de kwaliteitstoets en er is een groep die zich tegen de toets verzet. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek van Verhage. Verhage heeft zelf lang als logopedist gewerkt. Hij studeerde af in 1993 en werkte daarna in een algemene praktijk die daarnaast gespecialiseerd was in leerstoornissen bij kinderen. Sinds 2006 is hij docent aan de logopedieopleiding bij de Hogeschool Rotterdam. Die keuze maakte hij nadat hij ontdekt had dat hij trainen en lesgeven leuk vond. Als docent geeft hij met name vakken die met communicatie te maken hebben, begeleidt hij projecten en is hij betrokken bij stages van studenten. Onlangs rondde hij een studie zorgmanagement af. In dat kader deed hij onderzoek naar de invloed van de kwaliteitstoets op de professionele identiteit van vrijgevestigde logopedisten. Waarom koos hij voor dit onderwerp? ‘Ik wilde graag iets bijdragen aan mijn eigen vakgebied, logopedie. En ik had ook een praktisch reden. Ik