Na de generieke opening door Annette Roetenberg (Lexima) werd de film ‘De dyslexie paradox’ getoond. Deze kunt u bekijken via de site van Lexima: https://www.youtube.com/watch?v=_uTICGDTj_g.
Logopedische diagnostiek en begeleiding bij dyslexie
Janneke de Waal-Bogers (NVLF, Bogers-Taal)
De relatie tussen (leren) lezen en taalproblemen was onderwerp van deze lezing en werd mogelijk daarom door veel logopedisten bijgewoond. Aan de hand van een schema over de interne chronologie in de taalverwerving van Goorhuis & Schaerlaekens (2012) beschreef Mevr. de Waal-Bogers het effect van problemen in de fonologie op de ontwikkeling van semantiek, syntaxis, morfologie en de metalinguïstiek. Ze benadrukte hierbij extra dat de fonologische ontwikkeling vooraf gaat aan de ontwikkeling van fonemisch bewustzijn en hierdoor een belangrijke voorspeller is van leessucces. Ook het theoretisch kader rondom taalstoornissen en specifieke taalstoornissen (S-TOS) werd geschetst. Omdat kinderen