Log in
Kinderen leren beter als ze bewegen. Zeker kinderen die toch al geneigd zijn om onrustig op hun stoel heen en weer te schuiven. Die kunnen zich maar lastig concentreren op de oefeningen die je als logopedist met ze wil doen. Er zijn inmiddels digitale vloeren die hierop inspelen. Ze worden al gebruikt in de kinderopvang, op basisscholen en in de kinderrevalidatie. Maar er bestaan nog geen programma’s voor toepassing in de logopedie.
Charlotte Piers

Dat wordt hoog tijd, want ieder kind verdient een leuke en effectieve manier van leren, vinden Sanne van Hellemond, Emily Yarzagaray, Laura Aarts en Jessie de Hond, studenten aan Fontys Hogeschool Eindhoven. Met hun idee voor een Active Logofloor wonnen zij de Innovatieprijs 2020 en namen zij na het NVLF jaarcongres € 2.500 mee naar huis om dit idee verder vorm te gaan geven. We spraken kort met de winnaressen.

Wat was jullie eerste reactie toen je hoorde dat je gewonnen had?

´Wij hadden niet verwacht zo ver te komen met de Active Logofloor en waren daarom zeer verrast toen we hoorden dat wij hadden gewonnen. De andere innovaties waren ook zeer goed en bruikbaar in de logopediewereld.´

Vertel eens in het kort over de actieve logofloor?

`De Active Logofloor is een digitale interactieve vloer die ingezet kan worden tijdens de logopedische behandeling van kinderen. Het doel hiervan is het uitlokken van bewegend leren om een zo effectief mogelijk