Met de invoering van passend onderwijs op 1 augustus 2014 is de landelijke indicatiestelling voor speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering komen te vervallen. Nu hebben de besturen van de reguliere basisscholen een zorgplicht. Dat houdt in dat zij voor alle kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passend onderwijsprogramma en begeleiding -moeten bieden. Voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen het regulier onderwijs gerealiseerd kan worden, hebben de besturen van de instellingen van cluster 2 een ondersteuningsplicht. De instellingen voor auditief en/of communicatief beperkte kinderen bepalen of een kind in aanmerking komt voor deze extra ondersteuning. Zij gebruiken hiervoor indicatiecriteria die vergelijkbaar zijn met de criteria zoals die in het besluit Leerlinggebonden Financiering werden beschreven. Dit betekent dat op basis van een algemene taaltest of een serie subtesten moet worden aangetoond dat er sprake is van taalontwikkelingsstoornis op het gebied van de auditieve verwerking, de spraak, de grammatica en/of de lexicaal-semantische ontwikkeling. De taalontwikkelingsstoornis mag niet
Artikelen / 16 oktober 2015
Identificeren van risicokinderen met het Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS)
Gerelateerde berichten
TaalStaal 2
Op 6 februari 2015 werd door Partners in Verstaan (Auris, NSDSK en Pento), Hogeschool Utrecht en…
Esther van Niel
Scherp stellen op dyslexie
Op 14 april 2023 organiseerde Stichting Dyslexie Nederland het congres Scherp stellen op dyslexie. Het congres…
Janneke de Waal-Bogers
Symposium Alle taal centraal 2014
Koninklijke Kentalis en De Taalbrug Eindhoven organiseerden op 13 november 2014 het symposium ‘Alle Taal Centraal’…
Ilvi Blessenaar, Tineke van Huizen
Meertalige kinderen met TOS hebben recht op een meertalige aanpak
Zaterdag 30 mei organiseerde Kentalis het symposium Multi-SLI. Het symposium was de afsluiting van een Europees…
Karin Wiefferink
Dit zijn uw helden
Wat ons betreft zijn alle logopedisten helden, laten we dat vooropstellen. Toen wij in de nieuwsbrief…