Onderzoek naar receptieve taal en de ontwikkeling ervan bij kinderen met CP is schaars, vooral omdat het betrouwbaar kunnen testen van kinderen met (ernstige) motorische beperkingen voorheen een uitdaging was.2 Met de ontwikkeling van de Computer-Based InstruÂment for Low Motor Language Testing de C-BiLLT kwam een directe, d.w.z. prestatiegerichte, en gestandaardiÂseerde beoordeling van taalbegrip ook beschikbaar voor kinderen met de meest ernstige motorische beperkingen.3 In het CP-CaLL-project, een longitudinaal onderzoek, werd de taalbegripsontwikkeling bij 188 kinÂderen met CP van alle GMFCS-niveaus (van zelfstandig kunnen lopen, spreken tot en met niet kunnen spreken en lopen en volledig afhankelijk zijn van je omgeving) met behulp van de C-BiLLT drie jaar lang gevolgd. De resultaten lieten zien dat kinderen ondanks hun motoÂrische beperkingen dezelfde ontwikkelingscurve volgen als de normgroep, maar wel met een significant lagere score. De ontwikkelingscurve van CP kinderen was onder de percentiel 16 van de normgroep. Als