Log in
Recent hoorde ik van onze voorzitter dat de boodschap uit Den Haag is dat er niet meer betaald gaat worden voor ‘het geven van aandacht’. Dit in de context van het nieuwe Integraal Zorgakkoord waarin staat dat onbewezen zorg niet meer vergoed wordt. Het geven van aan­dacht is trouwens bewezen effectief en past helemaal in het adagium van het Integraal Zorgakkoord, waarin Passende Zorg, Samen Beslissen en het gesprek over de wensen en behoeften van een patiënt centraal staan. De boodschap lijkt te zijn dat de paramedische zorg vooral bestaat uit aandacht geven en de meerwaarde ervan onbekend is. Dit is geen nieuwe boodschap; in de bestuurlijke akkoor­den van 2019-2022 en eerder werd al opgeroepen tot meer transparantie over de inhoud en meerwaarde van paramedische zorg.
Ellen Gerrits

Tijd om van de daken te schreeuwen wat ons mooie vak betekent

Wat doen een logopedist, huidtherapeut, dietist, oefentherapeut, of ergotherapeut precies? Naar iemand luisteren, samen oefenenen, informeren en adviseren, en dus, aandacht geven? Studenten van de deeltijdmaster Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals hebben allemaal dezelfde eerste vragen als ze met de opleiding starten: Hoe kan ik mijn vak beter profileren? Hoe zorg ik ervoor dat de huisarts/specialist weet wat ik doe en ook naar mij verwijst? Bij logopedie denken de meeste mensen aan netjes leren spreken of hulp bij stotteren en dat logopedische behandeling bij kinderen bestaat uit ‘spelletjes doen’. Dat we werken met kwaliteitsinstrumenten zoals evidence-based richtlijnen en er bewijs is voor de meerwaarde van onze zorg lijken we vooral zelf te weten. We moeten meer inhoud geven aan de parapluterm ‘logopedische behan­deling’. Uitleggen dat logopedische behandeling bij kinderen