Tijd om van de daken te schreeuwen wat ons mooie vak betekent
Wat doen een logopedist, huidtherapeut, dietist, oefentherapeut, of ergotherapeut precies? Naar iemand luisteren, samen oefenenen, informeren en adviseren, en dus, aandacht geven? Studenten van de deeltijdmaster Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals hebben allemaal dezelfde eerste vragen als ze met de opleiding starten: Hoe kan ik mijn vak beter profileren? Hoe zorg ik ervoor dat de huisarts/specialist weet wat ik doe en ook naar mij verwijst? Bij logopedie denken de meeste mensen aan netjes leren spreken of hulp bij stotteren en dat logopedische behandeling bij kinderen bestaat uit ‘spelletjes doen’. Dat we werken met kwaliteitsinstrumenten zoals evidence-based richtlijnen en er bewijs is voor de meerwaarde van onze zorg lijken we vooral zelf te weten. We moeten meer inhoud geven aan de parapluterm ‘logopedische behandeling’. Uitleggen dat logopedische behandeling bij kinderen