Lees verder
De EPD Focusgroep is de link tussen logopedisten in het werkveld en softwareleveranciers. De groep koppelt wensen en belemmeringen die in het dagelijks gebruik worden ervaren, terug aan de softwareleveranciers. Ook kijken ze op welke manier verschillende richtlijnen terugkomen in de softwarepakketten. Vier leden van de EPD Focusgroep vertellen hoe dat in zijn werk gaat.
Suus van Geffen

Ik ben blij met wat we tot nu toe hebben bereikt

Annette Beijderwellen-Buijse is eigenaar van Logopediepraktijk Schollevaar in Capelle aan den IJssel. Zij en de andere logopedisten in de praktijk werken met softwarepakket Evry.

“Ik controleer of de richtlijnen goed zijn ingebouwd in het softwarepakket. Daarnaast is het van belang om te kijken welke efficiencyslagen we kunnen maken met als uiteindelijk doel: vermindering van administratieve last. Samen met de mensen bij Evry kijk ik welke kliks verminderd kunnen worden en hoe het pakket makkelijker kan worden ingericht. De richtlijnen TOS, Dossiervorming en Stotteren hebben we inmiddels geïmplementeerd. Hopelijk hebben logopedisten al gemerkt dat ze bij die richtlijnen zo min mogelijk hoeven klikken. In 2023 hebben we een productvergelijker gemaakt, te vinden op nvlf.nl/epd Daar zie je per softwareleverancier welke functies in het pakket zitten of juist niet, en een prijsindicatie. Ook zijn we vorig jaar bezig geweest met de richtlijn HASP, die de richtlijn Dossiervorming zal vervangen.

Ik ben blij met wat we tot nu toe hebben bereikt. En ik vind het positief dat niet alleen de softwareleveranciers het voor het zeggen hebben, maar dat logopedisten zelf betrokken zijn. Dat we een stem hebben en kunnen overleggen en verbeterpunten kunnen aandragen. Niet alles is mogelijk natuurlijk, maar ik merk dat we stappen maken.”

Logopedisten moeten veel doorklikken om acties te kunnen uitvoeren

Elke Bakhuis is logopedist bij Logopedie Almelo, waar ze met Incura werken.

“Ik ben sinds september 2023 lid van de EPD Focusgroep. Per softwarepakket zijn er twee logopedisten die vraagstukken en problemen verzamelen van andere logopedisten. Ik doe dat dus voor Incura. We hebben één keer per kwartaal overleg met Incura. Daarnaast heeft Incura een helpdesk die logopedisten kunnen bereiken als ze tegen acute problemen aanlopen. In december hebben we een oproep op Facebook gezet met de vraag: waar loop je tegenaan bij het werken met Incura? Daar zijn heel veel reacties op gekomen, van praktijkhouders en van logopedisten die binnen hun praktijk een inventarisatie hebben gemaakt. De rode draad van vrijwel al die reacties is dat logopedisten veel moeten doorklikken om acties te kunnen uitvoeren. En dingen opnieuw moeten invullen terwijl ze dat op een andere plek al hebben ingevuld.

Die problemen leggen we voor aan de leverancier, zodat er hopelijk een oplossing komt. Die worden natuurlijk wel geprioriteerd; vaak moeten doorklikken zal Incura sneller oppakken dan de wens om verschillende kleuren te kunnen geven aan afspraken. Dingen die het dagelijks gebruik belemmeren, krijgen voorrang. We maken na elk gesprek met Incura een actielijst van onze wensenlijst waar Incura mee aan de slag gaat, zodat we dat kunnen opvolgen.”

Als het goed is, merken logopedisten dat ze minder hoeven te klikken

Logopedist Lonneke Dunn heeft een eigen praktijk in Rijswijk en gebruikt James Software.

“Het contact met de mensen van James Software verloopt prettig. Ik krijg echt het idee dat ze wat doen met onze verbetersuggesties. Want dat is natuurlijk het doel: het EPD verbeteren, zodat logopedisten minder administratieve lasten ervaren. Dat doen we vooral door de wensen van gebruikers te verzamelen en die door te geven aan de leverancier. Wijzigingen aan het EPD gaan natuurlijk geleidelijk, maar als het goed is, zouden logopedisten moeten merken dat ze minder hoeven te klikken.

Daarnaast kijken we ook wat logopedisten zelf kunnen doen om de administratiedruk te verlagen. Ik merk namelijk dat ze soms nog niet alle functies gebruiken. Verder hoorde ik tijdens een vergadering met James Software dat van alle paramedici logopedisten de meeste tekens gebruiken. Het is interessant om daar in te duiken en te kijken waar de winst zit.

Ik zit nu ongeveer een jaar in de EPD Focusgroep. Ik wil aan andere logopedisten meegeven dat het echt interessant kan zijn om je aan te sluiten bij een werkgroep van de NVLF, ook al kost het tijd. Je krijgt namelijk meer inzicht in hoe de NVLF werkt en je breidt je eigen vaardigheden uit.”

Door onze krachten te bundelen, kunnen we onze stem beter laten horen

Monique Starr is logopedist en mede-praktijkhouder van logopediepraktijk Bijlmer Centrum in Amsterdam. Ze werkt met Intramed.

“Ik zie ons als een schakel tussen de softwareleverancier, de NVLF en het werkveld. Logopedisten lopen soms tegen dingen aan die wij dan weer terugleggen bij Intramed. Logopedisten kunnen ons bereiken via Facebook (Intramed voor logopedisten) of via de NVLF (epd@nvlf.nl). Wij hebben rechtstreeks contact met Intramed. We hebben elk kwartaal overleg en tussendoor hebben we mailcontact.

Voor Intramed vormen wij, de logopedisten, een kleine groep klanten. Intramed is namelijk vooral gericht op fysiotherapeuten. Door onze krachten te bundelen, kunnen we onze stem beter laten horen richting de softwareleverancier. Daardoor worden we serieuzer genomen. Intramed geeft nu bijvoorbeeld duidelijker aan wat de wijzigingen zijn na een update, via een uitgebreide e-mail en filmpjes.

Verder communiceren ze bij richtlijnveranderingen vanuit de NVLF van tevoren welke aanpassingen ze willen doen. Daar kunnen wij dan iets van vinden. Ook zijn de afgelopen jaren veel invoervelden samengevoegd. Voorheen moest je bij wijze van spreken bij tabje 1, 3 en 5 bijna hetzelfde invullen, dat is nu veel overzichtelijker. Tegelijk moet ik benadrukken dat niet alles mogelijk is. Intramed heeft een bepaald jaarplan, waardoor er niet altijd tijd en mankracht beschikbaar is voor onze wensen.”

Meer lezen en de productvergelijker bekijken? Klik hier

Illustratie: Chiara Arkesteijn