Log in
Nu er weer contracten met zorgverzekeraars moeten worden getekend, groeit vaak ook weer de onvrede over de tarieven. Dienie Koolen diende met succes een tegenvoorstel in. Hoe pakte zij dat aan?
Annemarie van Dijk

1. Hoe staat u in de contractering?

“Het is elke keer een hoop werk en gepuzzel, en dat geeft veel stress. Wat zegt de ene zorgverzekeraar, wat zegt de andere? Heb je een een- of tweejarig contract? Bovendien is de vergoeding veel te laag: een kwart minder dan we nodig hebben. We kunnen nu eenmaal niet zestien behandelingen per dag doen. En je moet van het tarief ook je administratie, onkosten, scholing en eventueel personeel betalen. Ik overweeg om bepaalde contracten niet te tekenen, maar vind het vervelend als cliënten dan moeten bijbetalen.”

2. Wanneer bent u een tegenvoorstel gaan overwegen?

“Door mijn specialisaties prelogopedie en Parkinson heb ik een regiofunctie. Als dat nodig is, behandel ik cliënten aan huis. Soms zit ik daarvoor een half uur in de auto. Daar kreeg ik altijd een te lage toeslagvergoeding voor. Voor dat bedrag kon ik echt niet op en neer rijden.”

3. Hoe pakte u dat aan?