Blog: ‘Minder administratief werk rond de TOS richtlijn, meer contact.’

Positieve motivatie, het geven van zelfvertrouwen en laten zien dat je best fouten mag maken, zo coacht logopediste Loes Venema haar patiënten met een taalontwikkeling stoornis. Al zeven jaar helpt ze kinderen die problemen hebben met spraak. En die aanpak verandert, ook door de TOS-richtlijnen, constant.

foto loes bijgesneden2

Creatief met oplossingen
Hoe pak je een taalontwikkeling stoornis aan? Daar is niet één antwoord voor. Elke patiënt vergt een andere aanpak. Door creatief te zijn coacht Loes haar patiënten en diens omgeving; want niet alleen ouders worden ingeschakeld, ‘vooral bij meertalige patiënten is het soms fijn om anderen, bijvoorbeeld buren, bij het proces te betrekken.’ Haar behandeling stopt niet buiten de praktijkdeuren. ‘Ik neem bijvoorbeeld ook instructiefilmpjes op, zodat kinderen en hun ouders deze thuis terug kunnen kijken.’

‘Daarvoor ben ik logopediste geworden!’
Logopedie gaat niet alleen om het oefenen van taal, het is heel belangrijk het zelfvertrouwen van de kinderen op te krikken. ‘Ik behandel met humor en probeer te laten zien dat de kinderen het kunnen. Ook als ze een foutje maken is dat niet erg, dat doe ik zelf ook! Het mooiste aan het vak is als je de kinderen vooruit ziet gaan. Zo was ik laatst aan het spelen met een kind dat nooit sprak, tot ze tijdens de behandeling ineens volop begon te kletsen. Dan weet je waar je het voor doet.’

Minder administratieve lasten
En daar, op dat contact, wil je je als logopedist focussen. Het vastleggen van het TOS-traject binnen de richtlijnen zag Loes als een extra stap in de administratieve ‘rompslomp’. ‘Ik doe eigenlijk alles digitaal, maar moest nu werken met papieren versies en deze dan weer inscannen.’ Bezig zijn met je patiënten en minder met je papieren, dat is het idee. ‘Daarom was ik gelijk enthousiast om Incura te helpen met het aanpassen van de software zodat deze handeling werd gedigitaliseerd.’ Samen met de IT-ers van Incura en logopedisten van Logopedisch Centrum Haarlem is dit project gerealiseerd. ‘De administratieve druk is al zo hoog, wij wilden ervoor zorgen dat het volgen van de TOS module zo min mogelijk tijd kost. Alle informatie is nu overzichtelijk en precies daar waar het nodig is.’

TOS-richtlijn
De richtlijn TOS kan overweldigend aanvoelen, vindt Loes. Het grote dossier met regels om je aan te houden. ‘Maar, daar moet je je echt niet druk over maken, het lijkt eng, maar dat is het niet. Zie het als een checklist, een houvast. Met de toevoeging van de richtlijn aan Incura is het heel makkelijk om te zien of je aan de aanbevelingen hebt voldaan en als je andere keuzes maakt, dan licht je dat gewoon toe. Ik ben ervan verzekerd dat de logopedisten de aanbevelingen al opvolgen, je weet wat je doet en kiest de goede testen. Volg je professionele hart.’

‘Ik hoop dat andere logopedisten denken; als Loes het kan, kan iedereen het!’ Want net als bij de patiënten, is het als logopedist oké om foutjes te maken. In de coaching stijl van Loes: ga ervoor met zelfvertrouwen en het komt vanzelf goed, maar je mag er best hulp bij gebruiken!'

Deze blog maakt onderdeel uit van de partnerovereenkomst tussen Incura en de NVLF.